کوچکترین کهکشان شماخنه شده

تصویر mohammad sina

کوچکترین کهکشان جهان شکار شد
مدل های موجود پیش بینی می کنند که حومه کهکشان راه شیری شامل مجموعه‌ای از کهکشان های کوچک است، اما محققان موفق به شناسایی کهکشان های کوتوله ای ماهواره ای بسیار کوچکتر از تصورات قبلی شده‌اند.

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه کک در هاوایی موفق به اندازه گیری کهکشان کوتوله Segue2 شده اند و این کشف از نظریه های مطرح در خصوص شکل گیری کائنات حمایت می کند.

جیمز بولاک از محققان دانشگاه کالیفرنیا، تاکید می‌کند: ناتوانی محققان در اندازه گیری این اجرام کیهانی اصلی‌ترین چالش پیش روی محققان محسوب می شد و یافتن کهکشانی به کوچکی Segue2‌ به دشواری کشف یک فیل در اندازه یک موش بود.

درخشندگی این کهکشان (با یک هزار ستاره) تنها ۹۰۰ برابر خورشید منظومه شمسی است و در این حالت کهکشان راه شیری ۲۰ میلیارد برابر درخشان تر از کهشکان Segue2 است.در کنار اندازه خاص، کهکشان کوتوله Segue2 می تواند منبعی برای بررسی شکل گیری آهن، کربن وسایر عناصر در کائنات باشد.

کهکشان کوتوله Segue2 با مقادیر کم ماده تاریک به یکدیگر متصل شده است و تراکم آن ۱۰ درصد کمتر از پیش بینی های قبلی است.اوان کربی از دیگر محققان این پروژه تأکید می کند: رصدخانه کک تنها تلسکوپ جهان محسوب می شود که از قدرت کافی برای انجام چنین رصدهایی برخوردار است.

موضوع: